nuffnang

Translate


get this

Saturday 11 February 2012

Jumpa kepala dalam sungai

KUCHING: “Dia bukan adik saya,” kata Sudiro Roni, 20, selepas membuat pengecaman kepala manusia ditemui penduduk dan anggota operasi mencari adiknya, Mohd Idris, 13, dikhuatiri lemas di Sungai Midin, di sini.
Sudiro ditemani beberapa ahli keluarga hadir di Rumah Mayat Hospital Umum Sarawak (HUS), sebaik dimaklumkan penemuan kepala manusia itu di Ulu Sungai Samariang, kira-kira jam 5 petang, semalam, satu kilometer dari lokasi mangsa dikatakan hilang.

Pemuda itu berkata, dia yakin kepala manusia itu bukan milik adik bongsunya yang hilang sejak dua hari lalu itu berdasarkan giginya.

“Adik saya tidak mempunyai dua gigi depan yang panjang seperti yang ada pada kepala manusia itu. Naluri saya kuat mengatakan kepala itu bukan milik adik saya,” katanya.

Terdahulu, Sudiro dan beberapa ahli keluarganya dilihat tidak dapat menahan kesedihan ketika kenderaan polis yang membawa kepala manusia itu tiba di perkarangan bilik mayat hospital berkenaan.

Kepala manusia itu ditemui terapung oleh penduduk dan pasukan mencari Mohd Idris di Ulu Sungai Samariang selepas pelajar tingkatan satu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Semerah Padi itu hilang ketika mencari ketam, petang Rabu lalu.
Kehilangannya disedari seorang rakan, Mohd Uzaed Safari, 9, sebelum itu bersama mangsa melihat bubu dipasang di sungai berkenaan.

Operasi mencari dan menyelamat dilakukan Jabatan Bomba dan Penyelamat Petra Jaya, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) sambil dibantu penduduk kampung.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Kuching, Superintendan Abang Ahmad Abang Julai berkata, pihaknya akan menyerahkan kepada hospital untuk melakukan bedah siasat bagi mendapatkan kepastian.

Beliau berkata, jika pihak keluarga mangsa masih belum mendapat kesahihan, ujian asid deoksiribonukleik (DNA) sebagai jalan terakhir bagi menentukan siapa pemilik kepala itu.

“Setakat ini, keluarga mangsa dipanggil untuk mengecam kepala ditemui itu, namun mereka menafikan ia milik mangsa. Jadi, kita akan meminta hospital melakukan bedah siasat secepat mungkin,” katanya.

No comments:

Post a Comment