nuffnang

Translate


get this

Sunday 4 March 2012

Farhan mahu nyanyi lagu saduran

 

FARHAN yang bertunang pada 12 Februari lalu merancang untuk keluar dengan sebuah album yang mengandungi lagu-lagu saduran klasik.
 
JARANG-JARANG sekali wajah ini muncul di tempat umum mahupun di kaca televisyen. Farhan sangat selektif dalam mempamerkan dirinya. Tunangan Ahmad Rashdan Shuhaimi itu sempat bercerita tentang hasrat hatinya yang sudah lama disimpan ketika ditemui Sensasi Bintang baru-baru ini.

"Saya tahu ada yang kata saya tenggelam timbul. Hakikatnya, banyak persembahan peribadi dan tidak ditayangkan di kaca televisyen. Saya juga sibuk dengan aktiviti pertanian yang merupakan bisnes famili," Farhan Azizan, membuka cerita.
Ramai yang rindu dengan suaranya yang unik, penyanyi yang lahir daripada program Akademi Fantasia musim keempat ini meluahkan rasa untuk mengeluarkan sebuah single dalam waktu terdekat.

"Saya merancang untuk keluar dengan single dan juga sebuah album dengan grup saya sendiri. Saya mahu mainkan balik lagu-lagu lama yang diberi nafas baharu," ujarnya yang banyak bergerak dengan grupnya yang dinamakan Jari's & The Fingers.

Mahu mengangkat lagu-lagu lama seperti lagu nyanyian Zain Azman dan Zahara Agus, Farhan melihat lagu-lagu saduran sudah lama tidak dinyanyikan oleh penyanyi generasi baharu. Bagi Farhan, lagu-lagu sebeginilah yang menjadi pilihan dan dendangannya setiap kali membuat persembahan dan dia mendapat pujian ramai atas usahanya itu.

"Saya perlu ubah persekitaran. Ada yang berpendapat sesetengah genre atau lagu pada era tertentu hanya didengar oleh golongan atasan. Tetapi saya rasa para pendengar sekarang sudah bijak dan dapat menerima pelbagai genre," terangnya yang mahu membentuk persekitaran di mana setiap lagu dapat diterima oleh pelbagai lapisan.

Mahu mengetengahkan semula lagu-lagu klasik yang kini semakin tenggelam, Farhan yang sejak kecil bergelumang dengan lagu-lagu lama menyedari tugasnya untuk mengangkat semula khazanah industri seni ini. Malah penyanyi manis ini juga pernah berkesempatan menyanyi bersama beberapa penyanyi lama seperti Vina Panduwinata.

"Saya berhasrat melancarkan album berkenaan pada tahun depan," terang Farhan merasakan lagu-lagu lama adalah legenda dan boleh menaikkan taraf muzik Malaysia.
Merancang untuk keluar dengan lagu-lagu saduran yang merangkumi lagu klasik, bosa, jazz serta keroncong, Farhan akan turut memastikan imej yang dibawanya 'masuk' dengan nyanyiannya.
"Saya gemarkan stail yang bersih dan kemas. Orang kata nampak nerd. Dengan stail begini, saya dapat bawa sama mood nyanyian saya kepada khalayak," ujar si peminat Sade dan Noorkumalasari ini.

No comments:

Post a Comment