nuffnang

Translate


get this

Thursday 7 February 2013

dua renjer Indonesia parah diserang biawak komodo


GAMBAR fail menunjukkan seekor biawak komodo di Pulau Komodo pada 2 Disember 2010.


JAKARTA - Seekor biawak komodo di Indonesia menyerang dua orang renjer perhutanan di sebuah pulau yang menjadi habitat spesies cicak raksasa tersebut, kata seorang pegawai semalam.
Pegawai berkenaan, Heru Rudiharto berkata, serangan itu telah menyebabkan mereka mengalami kecederaan parah dan terpaksa dirawat di hospital.

Menurutnya, seorang renjer berusia 50 tahun sedang duduk di bahagian hadapan pejabatnya di Pulau Rinca tengah hari kelmarin apabila seekor biawak komodo sepanjang dua meter tiba-tiba menerpa masuk.

Pulau berkenaan menempatkan Taman Kebangsaan Komodo.
"Dia panik selepas melihat biawak Komodo itu dan cuba melompat ke atas sebuah kerusi. Namun, binatang buas itu dengan pantas menangkap dan menggigit kakinya," kata Heru,
Katanya, renjer itu merupakan mangsa serangan serupa oleh biawak komodo pada 2009.
Seorang lagi mangsa yang berusia 35 tahun telah mendengar jeritan dan dengan segera berlari untuk memberi bantuan tetapi dia turut diserang reptilia ganas itu.

Kedua-duanya berada dalam keadaan stabil selepas menerima beberapa jahitan di sebuah klinik kesihatan berdekatan, ujar Heru.

Bagaimanapun, katanya, mereka kini diawasi di sebuah hospital bagi memastikan tiada jangkitan berlaku.

Biawak komodo dipercayai memburu menggunakan strategi 'gigit dan tunggu.'
Binatang buas itu menggunakan bakteria beracun dalam air liur untuk melemahkan atau membunuh mangsa.

Namun, penyelidikan terbaharu mendapati rahang cicak raksasa itu mempunyai kerandut racun yang boleh menyebabkan mangsa menjadi lumpuh dan kejang serta pendarahan.
Reptilia tersebut tinggal di beberapa buah pulau di Indonesia. - AFP

No comments:

Post a Comment