nuffnang

Translate


get this

Sunday 4 March 2012

Bayi diayun-ayun



FOKINA memperlakukan bayi seolah-olah mengayun anak patung. 

 TINDAKAN seorang wanita Rusia, Lena Fokina memegang lengan dan betis seorang bayi lelaki sebelum melambung dan mengayun-ayunkannya menerima pelbagai reaksi daripada seluruh dunia.

Banyak ibu bapa terkejut melihat perlakuan wanita itu yang disiarkan dalam YouTube. Ada juga yang mendakwa ia satu penderaan kanak-kanak.
Namun, Fokina mempertahankan tindakan yang telah dilakukannya sejak 30 tahun lalu itu. Dia sebaliknya menganggapnya sebagai sejenis yoga bayi.

Semasa 'senaman' itu dijalankan, bayi biasanya menjerit, menangis atau muntah. Bagaimanapun, jelas wanita berusia 51 tahun itu, tindak balas tersebut hakikatnya memberi kebaikan kepada bayi.
"Ia tidak berbahaya sama sekali. Sesetengah bayi akan menangis pada mulanya tetapi lama-kelamaan mereka menyukainya.
Purba

"Ramai orang fikir bahawa bayi lebih sesuai berbaring sahaja di atas katil, makan dan menangis.
"Tetapi sebenarnya bayi dilahirkan dengan refleks semula jadi yang berguna untuk perkembangan fizikal dan intelektual mereka," ujar guru pendidikan jasmani terlatih itu.
Menurut Fokina, yoga bayi buat pertama kalinya dipraktikkan oleh puak purba di Afrika. Ia dibuat ke atas bayi yang berusia di antara beberapa minggu hingga dua tahun.

Dalam setiap sesi, ibu kepada lima orang cahaya mata itu akan melakukan terapi tersebut selama lima minit. Bayi tersebut akan diputar, diayun dan badannya diluruskan. Kaedah itu juga diamalkan oleh orang Rusia.

"Kaedah ini dapat membetulkan masalah kesihatan bayi yang berkaitan otot atau rangka. Namun, ia juga sesuai untuk bayi yang normal. Pergerakan ini direka untuk meningkatkan keupayaan dan perkembangan otot mereka.
"Hasilnya, mereka akan menjadi kanak-kanak yang boleh membaca, menyanyi, bercakap dan berenang lebih awal daripada rakan sebaya. Tangan mereka juga menjadi kuat. Kami buat senaman ini secara berperikemanusiaan," terang Fokina.

Dalam satu seminar yang diadakan di Dahab, Mesir baru-baru ini, Fokina melakukan demonstrasi yoga bayi di hadapan ibu bapa mereka.
Ibu bapa berkenaan dilihat tersenyum dan masih boleh berbual-bual ketika anak mereka dibiarkan tergantung dengan kaki ke atas.

Banyak bayi yang menangis dan termuntah selepas beberapa minit diayun. Namun, Fokina meyakinkan ibu bapa berkenaan bahawa ia tidak berbahaya.
"Bermula dari saat dilahirkan, seseorang bayi boleh menggenggam, melangkah dan berenang.
"Kaedah yang dikenali sebagai The Charkovsky ini menggunakan kaedah refleks semula jadi tersebut (yoga bayi) untuk melatih mereka. Ibu bapa perlu dilatih supaya melakukan perkara serupa kepada bayi mereka," ujar ibu tunggal itu.

BAYI selalunya mengalami muntah-muntah dan menangis selepas sesi 'yoga bayi'.


Kasar
Pakar perubatan sudah lama memberi amaran bahawa pergerakan dramatik dan tidak semula jadi seperti yoga bayi boleh menyebabkan sindrom bayi bergoncang (SBS).
Antara simptom sindrom tersebut adalah berlaku pendarahan otak dan retina selain pembengkakan otak.
Malah, pergerakan kepala sahaja pun sudah memadai untuk bayi mendapat SBS.
Begitupun, Fokina yang mempraktikkan amalan itu ke atas semua anaknya sejak tiga dekad lalu menegaskan bahawa ia sama sekali tidak berbahaya walaupun dilakukan kepada bayi yang baru lahir.

Graduan Universiti Kebudayaan Fizikal di Moscow, Rusia itu juga tidak risau mengenai kesan negatif kepada sendi dan anggota badan bayi.
"Orang ramai melihat yoga ini sebagai sesuatu yang kejam kerana mereka tidak sedar tentang keupayaan sebenar seorang bayi," tambah Fokina mengenai teknik yang diperkenalkan oleh seorang profesor di Rusia, Dr. Igor Charkovsky itu.

Bagaimanapun, bekas presiden Persatuan Pediatrik Malaysia (MPA), Dr. Zulkifli Ismail menjelaskan, senaman yoga itu berpotensi membahayakan bayi.
"Seperti dalam satu klip video yoga bayi yang pernah saya tonton sebelum ini, ia dibuat begitu kasar. Kaedah ekstrem seperti mengayunkan bayi mampu mengundang bahaya.
"Sehingga kini tiada kajian terperinci mengenai kesan tindakan itu ke atas fizikal dan psikologi bayi namun ramai pakar pediatrik dunia menolaknya.

"Ia boleh memberi kesan kepada otak bayi memandangkan organ itu terapung di dalam tengkorak.
"Jika kepala bayi bergoncang kuat, ia berisiko untuk mengalami subdural hematoma atau pendarahan otak," katanya kepada Jurnal.
Jelas Zulkifli, kaedah urutan lembut pada anggota badan bayi sebenarnya lebih memberi kesan positif kepada perkembangan bayi.
"Sentuhan lembut menerbitkan interaksi antara ibu dengan bayi, meningkatkan keupayaan otot serta memberi kelegaan kepada bayi.
"Saya menggalakkan ibu bapa supaya memberi sentuhan lembut kepada bayi sebagai satu cara untuk memanjakan mereka," ujar Zulkifli. - SYALMIZI HAMID

No comments:

Post a Comment